Een verkrachter, een creep en een billenknijper

(jm)

BOOS: THIS IS THE VOICE

Nu op YouTube

De afgelopen dagen mochten we met z’n allen getuige zijn van een deprimerend spelletje wir haben es nicht gewusst. Hoe geheimen die al jaren door de wandelgangen spoken, toch telkens voorbij de juiste oren kunnen waaien, het is geen raadsel waarover het aangenaam piekeren is. Vergelijk ‘The Voice of Holland’ met een openliggende beerput: je hoeft er toch niet met je kop boven te hangen om gewaar te worden dat het zaakje stinkt?

‘BOOS: This Is the Voice’ was van zo’n explosiviteit dat de aflevering al dagen op voorhand bommetjes deed ontploffen. Marco Borsato blijkt een ordinaire billentaster bij 13-en 14-jarige meisjes, Ali B richtte zich als een roofdier op nauwelijks volwassen vrouwen (‘Ik was helemaal verstijfd en toen heeft hij seks met me gehad’), en bandleider Jeroen Rietbergen is een professionele creep die foute opmerkingen maakte (‘Hoe scheer jij je daarbeneden?’), dickpics rondstrooide als suikersnoepjes en vrouwelijke kandidaten om de haverklap naar zijn hotelkamer lokte. Wat Weinstein kan, dat kunnen wij ook, moeten die drie en een vooralsnog anonieme regisseur gedacht hebben: een nest glurende oude mannen die de Sporza-redactie op een bende gemotiveerde feministen doet lijken.

De wettelijke procedures die het gevolg zijn van dit onderzoek – er lopen aanklachten tegen Ali B en Jeroen Rietbergen wegens aanranding – haalden enigszins de spanning uit de uitzending, al was sensatie gelukkig niet het doel. De extra lange aflevering fungeerde vooral als een lijvig dossier om de zaak van de slachtoffers kracht bij te zetten. Om iedereen die weer even last zou krijgen van selectieve doofheid een klap om de oren te geven, zoals je vroeger soms ook op een oude beeldbuis moest meppen.

Presentator Tim Hofman en de zijnen wisten één konijn uit hun hoge hoed te toveren: John de Mol, jarenlang de grote man achter ‘The Voice of Holland’, die langskwam om duidelijk te maken hoe geaffronteerd hij was. ‘Eén procent van wat je me net liet zien, zou al schokkend zijn geweest.’ In april 2019 kwam hem een klacht aan het adres van Rietbergen ter ore: ‘Ik was ziedend, ik moest alle moeite van de wereld doen om ’m niet plat op z’n bek te slaan.’ Maar de man bleef aan.

Het was een boeiend tafereeltje: Tim Hofman als de gepijnigde interviewer, die elke vraag liet voorafgaan door een diepe zucht, en John de Mol als de bedroefde manager, die desondanks niet van scheve machtsverhoudingen of een toxische werksfeer wilde horen. ‘Hopelijk hebben ze geleerd om, als het hun nog eens overkomt, onmiddellijk aan de alarmbel te trekken,’ oreerde hij, en hij schoof de verantwoordelijkheid zo minstens gedeeltelijk in de schoenen van de slachtoffers. Had hij het echt, zoals zijn zus Linda de Mol (tot voor kort partner van Rietbergen) bij hoog en bij laag beweert, nicht gewusst? Een vermoeden in de tegenovergestelde richting valt, anders dan bij die drie ongelofelijke lullo’s, onmogelijk hard te maken.

Slachtoffers met een schuldgevoel, de belofte van roem als pasmunt voor seks, menselijke ellende: het verhaal is intussen bekend. ‘This Is the Voice’ en – onmogelijk om er niet aan te denken – ‘Het proces dat niemand wou’ vertellen deze dingen niet omdat het kan, voor de nieuwswaarde, maar omdat het moet. Als dit een doorslaande slinger is, laat hem dan maar doen: hopelijk wordt die vroeg of laat een stormram. (vvp)

TAXI JORIS

Canvas – woensdag 19 januari

‘Ik heb altijd een zwak gehad voor taxichauffeurs’, duidde Joris Hessels de innerlijke stuwkracht die nu tot ‘Taxi Joris’ had geleid. Daarin probeert hij, uiterst gedienstig maar niet minder de werkzekerheid van de door hem zo geadoreerde taxichauffeurs ondergravend, mensen met een Bestemming een zetje te geven. ‘Nee, niet BV’s. Bóéiende mensen.’ Dat hij zelf ook een Bekende Vlaming is, liet hij gemakshalve buiten beschouwing. De hel is de ánder.

‘Driver, anywhere but here.’ Het komt wel vaker in me op, meestal als stille noodkreet, en toch dreigde ik al snel mijn bekomst te hebben van ‘Taxi Joris’ toen Hessels het voornemen om een escort naar haar klant te karren verkeerdelijk voor een origineel idee zag. In de tweede aflevering deed hij het weer. Nog maar net had ik me bij ‘ Sekswerkers’ afgevraagd of de diepmenselijke fascinatie voor de seksindustrie onderhand niet iets te makkelijk ingang vindt in het zendschema, of ik zag mezelf al genoodzaakt om in herhaling te vallen. Als zíj het mogen, dan ik ook.

In de tweede aflevering zat echter ook Rudy, die zich tot Joris Hessels wendde voor een rit naar de gevangenis van Brugge. Daar zat zijn eega een straf van veertien jaar uit. Hessels vroeg in onze plaats wat mevrouw Rudy dan wel klaargespeeld mocht hebben om zo’n prijzige zitbeurt te verdienen. Zijn vrouw, zo bleek, had iemand opgesnord om haar moeder, luidens Rudy, ‘bang te maken’, in de hoop dat die daarop ijlings de wijk zou nemen naar een rustoord. Helaas bleek er bij de uitvoering een communicatieve kink in de kabel geslopen te zijn: de ingehuurde kracht had begrepen dat het moesje omgelegd moest worden.

Vind je dit interessant?

Ontdek nu alle Belgische top titels in één app!

Al abonnee?
Log in om verder te lezen

Zover kwam het gelukkig niet, ook omdat moeder plots een stuk beter ter been bleek als er doodsangst in het spel kwam, maar Rudy’s vrouw mocht zich wel verantwoorden voor moordpoging met voorbedachten rade, wat door rechters stukken ernstiger wordt genomen dan iemand tegen betaling aan het schrikken laten brengen. Ik kwam er niet uit of ik Rudy, die zich tot de vrijlating van zijn vrouw het kluizenaarschap had aangemeten, nu uitentreuren goedgelovig vond, dan wel onverdroten optimistisch. Hem zonder morren sympathiek vinden, waar ‘Taxi Joris’ op aanstuurde, vond ik alleszins minder voor de hand liggend.

Na zijn rit met Rudy belde Joris Hessels prompt naar Dominique Van Malder, ook hier zijn klankbord. ‘Zou jij mij komen bezoeken in de gevangenis?’ Opmerkelijk dat hij dat aan Van Malder vroeg en niet aan zijn eigen vrouw, hoewel zij toch geregeld aan bod komt in ‘Taxi Joris’. Net voor hij zijn callgirl oppikte, belde hij dan weer z’n moeder op. Ook dat kon je markant vinden, waarop ik ineens niet meer om de knulligheid van die al bij al overbodige intermezzo’s heen kon.

‘Taxi Joris’ ziet er doorgaans fraai uit, mede dankzij de luchtbeelden die de geometrie van rotondes, drukke kruispunten en overwegen aanschouwelijk maken. Bij het samengaan van muziek en montage denk ik wel onvermijdelijk aan ‘Radio Gaga’. Een te scherp geheugen kan ook hinderen. (tr)

EXTRA TIME

Canvas – maandag 17 januari

Zat Frank Raes die maandagavond, met een geruite plaid over de knieën en een droge martini op het bijzettafeltje, thuis klaar voor ‘Extra Time’, of was er op dat moment op ARTE een documentaire over het picturalisme in de fotografie die dringender om z’n aandacht zong? Geen idee. Onderzoeksjournalistiek is zo vermoeiend. Wat ik vanuit m’n sofa wel kon waarnemen: in Brussel kuste Aster Nzeyimana zijn eerste ‘Extra Time’ wakker. ‘Een nieuw tijdperk,’ beweren beleggers in de hyperbolenindustrie. Hun aandelen doen het erg goed.

Nzeyimana is al een poos de boy wonder van de sportredactie van de openbare omroep, en dat is vreemd noch verrassend. Hij is vief en jeugdig, een Instagramplaatje waar je ogen aan blijven plakken. Nzeyimana beschikt ook over het naturel van een forel in een bergmeertje. En al plooit hij zich netjes naar het korset van de VRT, er zit af en toe ook iets subtiel dwarsigs in ’m – kleine, pinnige zinnetjes waarin het straatjoch van weleer doorschemert.

De nieuwe gastheer van ‘Extra Time’ mag zich er ook op laten voorstaan dat hij iets van het spelletje kent – geen overbodige luxe met Filip Joos en Wesley Sonck aan je tafel. In zijn jonge jaren euthanaseerde Nzeyimana als centrale verdediger bij Eendracht Aalst de dromen van overmoedige puntaanvallers. Die jaren op de backlijn resoneren in zijn commentaar bij wedstrijden, en nu ook in zijn werk als secretaris van ‘Extra Time’: hij weet dat een bal rond is.

Met een nieuwe presentator komt ook een nieuw decor: het spelletje wordt voortaan gedissecteerd in een ruimte die eerder een hippe loungebar dan een zonder bouwvergunning opgetrokken voetbalkantine is. Ze oogden stijlvol, die designstoelen, al vind ik dat ook de billen van Peter Vandenbempt een stem verdienen in dit debat – gerieflijkheid is óók een argument.

Inhoudelijk blijft ‘Extra Time’ compact spelen: onvermoeibaar kouten over de prachtige sport van Dejan Veljkovic en Mogi Bayat. Kwam de vierde gast uit het voetbal zelf, dan wilde die in het verleden al eens verdrinken in de grote gulp aan inzichten, meningen en doordachte bijzonderheidjes die de drie analisten aan tafel klaar hadden. Nzeyimana leek in zijn eerste aflevering van plan om Benson Manuel – stilistiek op noppen bij het verrukkelijke Antwerp FC – meer bij de debatten te betrekken, bijvoorbeeld door hem oprecht nieuwsgierige vragen te stellen. Dat werkte: gaandeweg loste Manuel z’n afwachtende onderkoeldheid, en uiteindelijk trok hij vlot mee baantjes in het tafelgesprek.

Het is afwachten of ‘Extra Time’ voortaan ook meer aandacht zal hebben voor supporterscultuur, en of de vadsige dubbele kinnen van het eens zo eerzame spel vaker ontbloot zullen worden. Niet dat het in het programma nooit over corruptie, hooliganisme of de algehele pafferigheid van het voetbalwereldje ging, maar vaak klonk het als het obligate rondje ‘Het is toch erg, hè’, om daarna snel door te spoelen naar de doorsteekpasses en wereldgoals du jour. Ach, we zullen zien, en ik zal kijken.

Dit artikel komt uit:
Humo - Editie 4 - 2022

Humo - Editie 4 - 2022
Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Lees meer

Alle artikels
Iedereen❤ tom
Veronica Superguide

Iedereen❤ tom

Alle vrouwen willen met hem trouwen, alle mannen willen hem zijn en alle kinderen willen hem worden. We hebben het over presentator Tom Waes, vanaf deze week terug op tv met Reizen Waes: Wereldsteden.

Lees meer
Danny de Munk aangeklaagd wegens verkrachting
Primo

Danny de Munk aangeklaagd wegens verkrachting

In Nederland is met het ‘The Voice’-schandaal een beerput opengetrokken waarvan de bodem nog niet in zicht is. Na Marco Borsato en Ali B. is nu ook een klacht wegens verkrachting ingediend tegen Danny de Munk (52). Zender RTL schrapte de zanger meteen als panellid in ‘I Can See Your Voice’. Het vermeende slachtoffer is volgens De Telegraaf een vrouw die 15 jaar geleden nauw met De Munk samenwerkte bij de musical ‘Ciske de Rat’. De zanger ontkent bij monde van zijn advocaat dat hij zich ooit schuldig maakte aan seksueel grensoverschrijdend gedrag.…

Lees meer
Selena Gomez verdacht van moord: ‘Alles voor de aandacht!’
Humo

Selena Gomez verdacht van moord: ‘Alles voor de aandacht!’

Eén van de fijnste verrassingen op de streamingdiensten in 2021 was ‘Only Murders in the Building’: een misdaadkomedie over drie bewoners van een New Yorks appartementsgebouw die het overlijden van één van hun buren onderzoeken en ondertussen een podcast over hun speurtocht maken. Tijdens het tweede seizoen, dat deze week van start gaat op Disney+, worstelen Charles (Steve Martin), Oliver (Martin Short) en Mabel (Selena Gomez) met de vraag hoe ze een opvolger kunnen maken voor het succesvolle eerste seizoen van hun podcast, vooral omdat ze intussen zélf van moord worden verdacht. – ‘Only Murders’ was één van de grootste hits voor Disney+ vorig jaar. Kwamen er ook lovende reacties uit onverwachte hoek? SELENA GOMEZ «Meryl Streep! Die kwam tijdens een receptie naar me toe om te zeggen hoe goed…

Lees meer
André Hazes heeft alweer een nieuw lief
Primo

André Hazes heeft alweer een nieuw lief

André Hazes heeft alweer een nieuw lief André Hazes (27) heeft dan toch niet voor zijn ex-verloofde Monique (44) gekozen (of zij niet voor hem?) en ook Sarah van Soelen (26) is definitief verleden tijd. De rusteloze zanger heeft een nieuwe ‘ware liefde’ gevonden, in Anne Rose Zonneveld (27). Zij werkt voor zijn moeder Rachel (51) en André kent haar al van in zijn jeugdjaren. Terwijl Rachel zich druk maakt over de verdwijning van het Legobeeld van André Hazes Senior op de Dam in Amsterdam - opdeplaatswaarhetbeeld stond lag een briefje met: ‘Corona gooide roet in het eten. André heeft nu tijd voor een ander optreden’ -, is de jonge Hazes met zijn nieuwe vlam naar Spanje vertrokken. Later deze maand zou er nog een tripje naar Italië gepland staan.…

Lees meer
Exclusief gesprek prinses delphine vertelt voor het eerst zelf haar levensverhaal
Story

Exclusief gesprek prinses delphine vertelt voor het eerst zelf haar levensverhaal

Na een geheim leven vol leugens, een doofpotaffaire en veel woelige jaren waarin ze evolueerde van de vuile was van de koninklijke familie tot een volwaardig lid ervan, vindt prinses Delphine (53) de tijd rijp om zelf haar verhaal te doen in een televisiedocumentaire. Ook haar levensgezel Jim O’Hare en andere intimi praten voor het eerst vrijuit, en ze opent haar privéalbums. Delphine sprak ook met ons: ‘Iedereen kan voor zichzelf ergens een betekenis vinden in mijn verhaal.’

Lees meer